10 slika

Živko Grozdanić
Od 22. novembra do 4. decembra

10174778_10203218149235053_2617375664777989926_n

ALEGORIJANAC

Umetnik je izmišljeni pojam koji se karakteriše na osnovu autorskog rada određenog pojedinca, odnosno, na osnovu rezultata, koncepta i projektovanih umetničkih radova. Pojam umetnik može se vezati za ime Živka Grozdanića samo u slučaju da se Živko Grozdanić posmatra kroz umetničku disciplinu skulptora alegorijskih predmeta. Možda bi bilo bolje reći da je Živko Grozdanić, u stvari Alegorista ili da je on, možda, alegorija umetnika. Alegorizovani Živko Grozdanić je prvo bio umetnik ali je nakon dugogodišnjeg mukotrpnog i nadasve teškog političkog rada bio prinuđen da napusti pojam koji ga je odredio kao umetnika i da se transformiše u Alegorijanca.

Alegorijanac nije alegorista, umetnik koji stvara alegoriju ili se služi alegorijom. On je ličnost slična antropologu, koja je sredinom devedesetih godina prošlog veka istraživala status pojmova koji se koriste u kulturi i umetnosti. U tradicionalnom umetničkom sistemu, vrednosti Alegorijanca nisu došle do pravog izraza, pre svega zbog prethodno nedovoljnog razumevanja umetnika-antropologa koji je usamljeno, asketski istraživao i analizirao smisaone vrednosti i kontekste umetnosti i kulture. Ukoliko zatečene kontradikcije u svetu umetnosti i kulture lišimo pojma umetnik, onda na njegovo mesto moramo postaviti umetnika-antropologa, ali ukoliko i njega nemamo, taj težak zadatak mora realizovati Alegorijanac.

Alegorijanac uvek deluje u svetu koji samo on sačini. Taj svet je samo prividno deo istorije i umetnosti, on je pre svega samo svet Alegorijanca, njemu jedino i za postojeći sistem vrednovanja umetnosti i kulture za sada nerazumljiv. Otuda Alegorijanac proizvodi predmete koji su plod mukotrpnog fizičkog i umnog izučavanja aktuelnih društvenih odnosa i situacija u zajednicama čiji se status stalno nelogično prepliće i umnožava.

Alegorijanac radi slično i blisko kao konceptualni umetnici iz prošlog veka, koji su radili sa idejama. On analizira svoje ideje i prerađuje ih kroz materijal u alegorijski prizor. Za Alegoriojanca ideja jeste materijal umetničkog izražavanja ali ona je ujedno i gomila materijala koja skriva ideju i u tom smislu joj pomaže da opstane utopljena u formu. Takva vrednost rada Alegorijanca je ista kao i rad Džozefa Košuta (Joseph Kosuth).

Živko Grozdanić, april 2004.