AUTOIZOLACIJA

Od 18. - do 30. avgusta > Dobračina 59

Autori izložbe: Tamara Kostrevc, Una Laurenčić, Anastasija Kojić, Čarna Nikolić, Katarina Filipović, Tanja Marjanović, Lazar Kostić, Vesna Dobričić.

Krajem šezdesetih godina XX veka Dajana Arbus (Diane Arbus) je boravila u jednoj instituciji u Nju Džersiju za ljude idecu sa specijalnim potrebama gde je uradila svoj poslednji ciklus fotografija o svetu onih koji žive u „svom svetu“. Pored ovih, fotografije koje su obeležile njen rad bile su uglavnom okrenute homoseksualacima, transvestitima, ljudima iz cirkusa.Drugim rečima, pripadnicima (ne)običnog koje je društvoodbacilo i izolovalo u grupe nepoželjnih i otuđenih kako ne biremetili tako „savršeni“ društveni poredak. Osamdesetih godina Nen Goldin (Nan Goldin) se okrenula svetu transvestita, homoseksualaca i ljudima obolelim od AIDS-a kako bi kreirala veoma intimnu priču o sebi, ljudskim odnosima u tada još uvek izdvojenim grupacijama.

Nije prošlo mnogo vremena, a pojam izolacija je dobio neku novu primenu. Ubrzani razvoj tehnologije doneo je digitalnu fotografiju, Internet i svet društvenih mreža, kao ikulturu selfija. Doneo je virtuelnu realnost koja nam je omogućila neku vrstu društvene distance zarad kreiranja nekih sopstvenih, uglavnom lažnih predstava i situacija. Za razliku pomenutih izolacija, u ovoj poslednjoj koja traje već pola godine, a kao posledica pandemije Korona virusa, svi smo izolovani. Društvena distanca je odjednom postala pojam koji se često primenjuje i koji se odnosi na sve ljude i grupacije.

Okrenuti istraživanju kulturnih i društvenih promena i dešavanja, kao i unutrašnjeg bića, umetnici su od pre nekoliko meseci primorani da se ovim stvarima bave na drugačije načine.U „četiri zida“ su nastali i autoportreti studenata Fakulteta primenjenih umetnosti, a u okviru predmeta Dokumentarna fotografija kod profesora Aleksandra Kelića. Radovi Čarne Nikolić, Une Laurenčić, Vesne Dobričić, Lazara Kostića, Anastasije Kojić, Tanje Marjanović i Tamare Kostrevc kreću se od čisto dokumentarnog pristupa preko režiranja mikro priča i situacija do dekonstrukcije velikih majstora zapadnjačkog slikarstva. Fotografije o fotografima u vremenu nekih novih i uglavnom teško prihvatljivih pravila, o običnim situacijama, hobijima, dokolici, uskraćenim ili odloženim planovima i željama za putovanjima i spoljnim svetom.

Jelena Matić