“ANTI-EKONOMIJA ŽIVOTA”

Cinema Suitcase
16 – 21. jul 2007.

Anti-Ekonomija
Nakon izlozbenih predstavljanja i filmskih projekcija održanih tokom 2006. i 2007. godine u Hrvatskoj (Zagreb, Osijek, Rijeka, Pula, Križevci), Makedoniji (Skopje), Madjarskoj (Budimpesta), Bugarskoj (Sofija), Rumuniji (Bukurest), Sloveniji (Ljubljana) i Italiji (Venecija), putujuci medijski projekat pod nazivom ANTI-EKONOMIJA ŽIVOTA (DIS-ECONOMY OF LIFE) internacionalnog filmskog kolektiva Cinema Suitcase iz Amsterdama bice predstavljen i u Beogradu, od 16. do 21. jula 2007. godine.

Estetika migracije, koncepti mobilnosti & organizacija ekonomskog života

Izlozba “ANTI-EKONOMIJA ZIVOTA” bavi se estetskom dimenzijom drustvenog iskustva migracije i predstavlja tri segmenta video-produkcije filmskog kolektiva Cinema Suitcase iz Amsterdama (Holandija).

Četvorokanalna video instalacija “Nothing is Missing”, autorski video projekat teoretičarke Mieke Bal, prati narative “nevidljivih” subjekata koji se nikada ne dovode u pitanje – majki, koje na najemotivniji način proživljavaju gubitak odlaskom migranata (kćeri, sinova, rodjaka) iz svojih zajednica. “Colony” je priča o multinacionalnoj kompaniji obuce, izgubljenom sistemu produkcije, o kolonizaciji i hijerarhiji te o političkom okruženju individualnog rada u kojem je život pojedinca izmešan sa globalnom korporativnom vizijom. Film otvara jedno od suštinskih pitanja savremenog sveta, koje ipak ostaje bez odgovora: da li je prevladavanjem kolonijalizma moguće izbeći i neokolonijalizam? Ostala dva filma (“Mille et un jours” i “Access Denied”) istražuju uticaje aktuelnih represivnih politika migracije na živote individua koje su im podvrgnute. “Mille et un jours” predstavlja eksperimentalni narativ koji prati četiri generacije tuniskih imigranata u Francuskoj i balansira kako između klasične forme i arapske tradicije, tako i između vesele sadašnjosti i ne tako davne, ali traumatične prošlosti. “Access Denied” dovodi u pitanje načine na koje ovakava politička klima uslovljava mogućnost umetničkog stvaralaštva i kulturne prakse, ali i pitanje definisanja nacionalnog i kulturnog identiteta na konkretnom primeru životne istorije jednog Palestinca na stipendiranom akademskom usavršavanju u Holandiji.

Cinema Suitcase je internacionalni kolektiv filmskih autora sa sedistem u Amsterdamu, koji rade na projektima eksperimentalnih i socijalnih dokumentaraca. Grupu čine: Mieke Bal, Zen Marie, Thomas Sykora, Gary Ward, Michelle Williams. Dolazeći iz raznih područja vizuelne umetnosti, oni istražuju samonaraciju protagonista svojih filmova, kroz fokus na intimnosti sa karakterom, pre nego na konstrukciji priče oko njihovih života. Ovaj pristup naglašava performativni kvalitet stvaranja filma kao kolektivnog procesa. Produkciju kolektiva Cinema Suitcase vodi Mieke Bal, profesorka teorije književnosti Univerziteta u Amsterdamu, članica Holandske kraljevske akademije nauka i umetnosti, teoretičarka kulture, osnivač Amsterdamske škole za kulturnu analizu, teoriju i interpretaciju (ASCA) Univerziteta u Amsterdamu. Manje poznata kao video umetnica, Mieke Bal pre svega figurira kao jedna od najznačajnijih živih teoretičarki kulture, među čijim se mnogobrojnim publikacijama  izdvajaju: “Travelling Concepts in the Humanities: A Rough Guide” (University of Toronto Press, 2002.) i “Narratology: Introduction to the Theory of Narrative” (University of Toronto Press, 1997.). Njen najnoviji poduhvat predstavlja “A Mieke Bal Reader” nedavno izašao u izdanju the University of Chicago Press (maj 2006.).

Kustos: Marko Stamenković